.

.

piątek, 16 grudnia 2016

5 rodzinnych gier, idealnych na Świąteczne spotkania

Dzisiaj przychodzę do was z 5 grami, które umilą wam świąteczny czas spędzony wspólnie z rodziną. Pokażmy rodzinie, że święta to nie tylko jedzenie i oglądanie telewizji. Przecież w ten czas można robić wiele różnych rzeczy !

Pierwszą grą o, której chciałam wspomnieć to " DIXIT ".   








 Liczba graczy : 3 - 6 osób
Wiek : od 8 lat
Czas gry : 30 minut

Zasady gry są takie :  

Każdy gracz w swojej turze staje się bajarzem. Wybiera spośród swoich 6 obrazków jeden i wymyśla do niego skojarzenie. Zdanie może być pojedynczym słowem, dźwiękiem, cytatem - nie ma tu ograniczeń, można nawet coś zaśpiewać! Następnie pozostali gracze wybierają spośród swoich kart taką, która ich zdaniem najlepiej pasuje do hasła bajarza i kładą zakrytą na stole. Bajarz przetasowuje wszystkie te karty, łącznie ze swoją i układa je na stole, odkrywając. Gracze (poza bajarzem) w tajemnicy głosują, która karta jest tą kartą, do której bajarz wymyślał skojarzenie. Kiedy wszyscy dokonają wyboru, rozpoczyna się przyznawanie punktów.

Jeśli nikt nie zgadnie, która karta należała do bajarza, bo jego skojarzenie było zbyt abstrakcyjne, to nie otrzymuje on żadnych punktów, a nagradzani są pozostali gracze. Podobnie jeśli wszystkie głosy wskażą kartę bajarza – to znaczy, że skojarzenie było za proste, albo zbyt dosłowne. W innych kombinacjach przydzielane są punkty i uwaga, jeśli którykolwiek z graczy zagłosuje na zagraną przez Ciebie kartę, bo zagrałeś coś co jego zdaniem lepiej pasowało do skojarzenia to dostajesz bonusowe punkty!


Drugą grą, której nie może zabraknąć jest Plusk!

 

Liczba graczy : 2 - 6 osób
Wiek : od 6 lat 
Czas gry : 15 minut

Zasady gry :

Zasady gry są banalnie proste. Na środek stołu wysypujemy wszystkie klocki i gracze po kolei dobierają sobie po jednym klocku, aż wyczerpiemy wszystkie. Uzyskane w ten sposób elementy będą tworzyły nasz zestaw startowy. Teraz przystępujemy do właściwej rozgrywki.Gracze po kolei będą dokładać na wierzch kolejne klocki tworząc w ten sposób wieżę. Klocki dokładamy tak, aby dołożony element był albo tego samego koloru, albo tego samego kształtu. Najciekawsze jest jednak to, że klocki bierzemy nie ze swojej puli, a otrzymujemy je od naszego poprzednika. Przykładowo na czerwony podłużny klocek można położyć każdy czerwony i każdy podłużny. Sam sposób układania klocków jest dowolny – przykładowo możemy ustawić podłużny klocek pionowo, a nie poziomo, dzięki czemu utrudnimy zadanie naszym następcom. Ten, kto zburzy wieżę zgarnia trzy wybrane klocki, dodaje je do swojej puli, przekazuje jeden klocek następnemu graczowi i zaczynamy budować kolejną wieżę. Dodatkowo w tym momencie gracz po prawej (czyli ten, który poprzedzał gracza zwalającego wieżę) otrzymuje jedną kroplę wody. Grę można wygrać na dwa sposoby – albo zdobywając trzy punkty, albo pozbywając się wszystkich klocków. Kluczem do zwycięstwa jest więc to, by mieć pewną rękę i nie zwalać zbudowanej wieży (bo wtedy zgarnia się dodatkowe klocki) oraz takie budowanie kolejnych pięter, by to rywal, który jest po nas zniszczył całą konstrukcję.


Trzecią grą godną polecenia jest 5 sekund

 

Liczba graczy : 3 - 6
Wiek : od 8 lat
Czas gry : więcej niż 5 sekund

Zasady gry :

Każdy z graczy ustawia swój pionek na polu START, otrzymuje jedną kartę „następny” i jedną „zamiana” i jest gotowy do wyścigu. Wyścig to dobre określenie, gdyż wygra gracz, który jako pierwszy dotrze do pola META przemierzając najszybciej 12 pól na planszy.  Jedna z osób zajmuje tzw. wirtualne „Gorące Krzesło” i będzie jako pierwsza odpowiadała na pytanie, które odczyta gracz siedzący po jej prawej stronie. Pytania na kartach są najróżniejsze jednak każde wymaga wymienienia trzech rzeczy. Na każdej karcie znajdziemy więc pytanie zaczynające się od „Wymień 3…” Po przeczytaniu pytania osoba czytająca odwraca klepsydrę, która od tej chwili nieubłaganie odmierzy 5 sekund. Jeżeli w tym czasie gracz zgadujący udzieli wyczerpującej odpowiedzi przesuwa swój pionek o jedno pole do przodu na torze punktacji. Jeżeli jednak nie uda mu się odpowiedzieć, bądź odpowiedź będzie niekompletna, pytanie automatycznie przechodzi na kolejnego gracza i tak dalej. Utrudnienie polega na tym, że nie można powtarzać odpowiedzi, których już udzielili poprzedni gracze! W przypadku gdy pytanie powróci do pierwszego gracza i nikt nie poradzi sobie w pełni z odpowiedzią, gracz na „Gorącym Krześle” może przesunąć się o jedno pole do przodu. Na planszy znajdują się też dwa pola „Strefa zagrożenia”, które wymagają udzielenia odpowiedzi w tej jednej turze, jeżeli się to nie uda gracz traci kolejkę. Do swojej dyspozycji gracze mają jeszcze dwie karty będące swego rodzaju kołami ratunkowymi. Są to karty „następny” i „zamiana”. Jeżeli gracz na „Gorącym Krześle” zdecyduje się po usłyszeniu pytania użyć karty „następny”, pytanie przechodzi na kolejną osobę i tylko na nią. Jeżeli odpowie, przesuwa się o jedno pole do przodu, jeżeli nie, do przodu porusza się gracz, który użył karty. Jest to więc swego rodzaju pojedynek między dwoma graczami. „Zamiana” pozwala po prostu całkowicie odrzucić pytanie unikając odpowiedzi i wylosować następne. Te dwie karty są jednorazowego użytku i po wykorzystaniu odkłada się je na odpowiednie pola na planszy. Kolejka przechodzi z gracza na gracza aż do momentu gdy któryś dotrze do METY wygrywając tym samym grę.


Kolejną, czwartą grą są Pędzące Żółwie



Liczba graczy : 2 - 5
Wiek : od 5 lat
Czas gry : 20 minut

Zasady gry :

Gracz decyduje, którą z pięciu trzymanych w ręku kart wyłoży na stół. Kartę wykłada rysunkiem do góry (wszystkie wyłożone karty kładzie się na jeden wspólny stos). Następnie gracz wykonuje ruch żółwiem widocznym na karcie zgodnie ze znajdującymi się na niej oznaczeniami. Wyścig kończy się, gdy którykolwiek z żółwi dotrze do sałaty, czyli znajdzie się na ostatnim polu na planszy. W tym momencie wszyscy gracze ujawniają kolory swoich żółwi. Jeżeli na metę dotrze kilka żółwi znajdujących się jeden na drugim, wyścig wygrywa żółw będący na samym dole. Jeżeli w grze bierze udział mniej niż pięciu graczy, może zdarzyć się, że na metę jako pierwszy dotrze żółw nienależący do żadnego z graczy. W takiej sytuacji zwycięzcą zostaje gracz, którego żółw znalazł się najbliżej mety. Jeżeli najbliżej mety znajduje się kilka żółwi będących jeden na drugim, wyścig wygrywa gracz, którego żółw jest jak najniżej. Gracz wykonuje ruch żółwiem w takim kolorze, jaki jest przedstawiony na wyłożonej przez niego karcie. Podczas gry gracz porusza się więc nie tylko swoim żółwiem, lecz także żółwiami w innych kolorach. Dzięki temu uczestnicy gry nie wiedzą, jakiego koloru żółwie należą do przeciwników. Jeżeli na wyłożonej karcie znajduje się wielokolorowy żółw, gracz może wykonać ruch żółwiem w dowolnym kolorze. Jeżeli żółw wejdzie na pole, na którym znajduje się inny żółw, to wdrapuje się na niego. Na jednym polu może być dowolna liczba żółwi znajdujących się jeden na drugim. Przemieszczający się żółw zabiera ze sobą wszystkie żółwie znajdujące się na jego skorupie. Żółwie, które były pod nim, pozostają na dotychczasowym polu. Po wyłożeniu karty i wykonaniu ruchu gracz dobiera z talii jedną nową kartę. Gracze w ciągu całej gry muszą mieć w ręku po 5 kart. Jeżeli cała talia zostanie wykorzystana, należy wziąć wszystkie wyłożone przez graczy karty, potasować je i położyć obok planszy, tworząc nową talię.


Piątą i ostatnią grą jest Time's up


Liczba graczy : 4 - 12
Wiek : od 12 lat
Czas gry : 45 minut

Zasady gry :

Rozgrywka składa się z 3 rund:
1) jedna z osób w drużynie opisuje postacie (słownie) - reszta odgaduje. Wszystko na czas, aż do przesypania się klepsydry. Gramy zmieniając drużyny tak długo, aż wszystkie postacie zostaną odgadnięte.

2) Bierzemy TE SAME 40 kart i odgadujemy postacie podając tylko 1 słowo jako podpowiedź.

3) Znów bierzemy te same karty i odgadujemy postacie prezentując je gestami, bez słów.

Każdą odgadniętą kartę drużyna zatrzymuje dla siebie i na koniec każdej z rund
podliczane są punkty. Wygrywają ci, którzy mają najwięcej punktów na końcu rozgrywki.


Mam nadzieję, że dzisiejszy post wam się podobał. Koniecznie dajcie znać w komentarzach co o nim sądzicie i co chcielibyście zobaczyć w następnym. Radosnych świąt 😘

Znajdziesz mnie tutaj :

https://www.facebook.com/Sabrooowska96-1696897647225160/https://www.instagram.com/sabrooowska96/https://plus.google.com/110034784031126295869

 Ps. Jeśli macie do mnie jakieś pytania śmiało piszcie w komentarzach, albo http://ask.fm/Sandzia2001

6 komentarzy:

  1. Och tak święta, czas aby spędzić go miło wśród rodziny. Gry to świetna alternatywa. Bardzo trafione propozycje
    Buziaki Kochana.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Ciesze się, że moje propozycje ci się spodobały :*

      Usuń
  2. nie znam żadnej z tej gier, niestety mieszkając tylko z mamą nie możemy sobie pozwolić na planszówki, może kiedyś będzie inaczej :D

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Kochana jest wiele gier planszowych, w które można grać w dwie osoby. Na przykład wyżej wymieniony "Plusk!" oraz "Pędzące żółwie". Wesołych świąt :*

      Usuń
  3. z wymienionych znam tylko Dixit i rzeczywiście jest to świetny pomysł na prezent:)

    OdpowiedzUsuń

*Każdy komentarz jest dla mnie ogromną motywacją.
*Jeśli spodobał ci się post zostaw po sobie jakiś ślad.
*Jeśli spodobał ci się mój blog zachęcam do obserwacji.